Saturday, October 25, 2008

Hikayat Musawi Mujahid dan Rakannya - Bab 3

Setelah Belanda menduduki Tanah Melayu, mereka juga tidak mempeduli dan membangunkan Tanah Melayu. Mereka sama dengan Portugis, semata-mata menggali bijih timah sahaja. Bijih timah telah membawa kekayaan yang besar kepada mereka. Terdapat segelintir rakyat cuba memberontak dan meruntuhkan pemerintahan Belanda. Tetapi mereka telah dibunuh.

Berpuluh-puluh tahun kemudian, satu lagi kuasa barat yang amat kuat, iaitu British akhirnya telah sampai di Asia Tenggara. Tujuan mereka adalah sama dengan Portugis dan Belanda.

Mereka yang hendak, juga adalah sumber-sumber yang berharga di Asia Tenggara. Pihak British amat suka Tanah Melayu yang berkedudukan strategik dan bersumber banyak. Mereka meminta Belanda menyerahkan Tanah Melayu kepada empayar mereka.

Oleh kerana British terlalu kuat dan tentera lautnya amat mengerikan. Belanda turut menukar tanah dengan British. Semua tanah di barat Selat ditetapkan di bawah naungan Belanda. Manakala, sebelah timur Selat adalah dimasukkan dalam tanah jajahan British.

Begitulah, mulanya sejarah baru di Tanah Melayu. Penjajah yang baru telah pun sampai!

No comments: