Wednesday, August 09, 2006

Deputy Vice Chancellor of Student Affairs Department , University of Putra Malaysia (UPM) should RESIGN!!!

MUST CLICK the MOVIE link.


博大发生的事件,相信大家都了解了。如果还是不是很清楚,可以到《独立新闻在线》或《当今大马》阅读详情。两次事件发生(7月11日和7月17日)后,我 都有到沙登警察局了解状况。博大校方尝试把事情种族化,甚至警方也掉入这种思维。沙登警局局长Abdul Aziz Awang致电通知我警方已经着手调查时,也“顺便”叫我“请”前进阵线的学生们暂时不要活动,因为这是种族问题,很“敏感”。

读了网络 上许多论坛对这件事的评论,都倾向从种族冲突的角度来谴责滋事的学生。我非常反对类似的分析,因为虽然牵涉的双方是不同的种族,但是,整起事件非常清楚是 一件刑事案。一群人以威胁性的行为(包围、推撞、言语和行为羞辱、大声喊叫等),企图把几位学生赶出一个公共的空间(宿舍食堂)。这不管是由哪一个族群发 起、发生在哪一个族群的身上,都与肤色没有任何关系。就比如白人谋杀黑人,不管凶手的动机是什么,都必须接受法律的制裁,无关种族!

Hairan dengan apa yang dipaparkan di hadapan mata anda? Hairanlah anda. Kes keganasan ini bukan berlaku di luar negara tetapi dalam kawasan kampus Universiti Putra Malaya, Malaysia. 17 Julai baru-baru ini, segolongan pelajar dari Gerakan Mahasiswa Maju telah mendirikan servis kaunter di kafé Kolej ke-12. Tiba-tiba 50 pelajar yang dianggotai oleh pengerusi Majlis Perwakilan Pelajar Ab Manaf Ariffin muncul dan terus menghalang GMM dari menjalankan aktiviti mereka. Seterusnya , timbalan pengerusi Majlis Tertinggi Mahasiswa Eddy Azuan menakut-nakutkan anggota GMM dengan perintah Akta Universiti dan Kolej Universiti. Seterusnya beliau berundur buat seketika untuk mendengar arahan dari rakan-rakan. Selepas itu, mereka datang balik dan mengepungkan anggota-anggota GMM.

Movie:

http://www.merdekareview.com/video.php

http://www.youtube.com/watch?v=CbI7-gY9-RY&search=%E5%8F%A4%E6%83%91%E4%BB%94

Funny version: Who let's the dog out? www.youtube.com/watch?v=eabAAGeVmlY&NR

My question toMustapa Mohamed, Minister of Higher Education.
How sincere is the ministry / government to amend UUCA, in order to "free" the students from their fetters?

If the government is sincere, how come there are so many cases of university authority suppressing the students' activities during the orientation month? How come the perpetrators are not punished?

Please read:

http://lihkang1.blogspot.com/

http://lihkang.blogspot.com/

No comments: